dinsdag 11 november 2008

Muziek...én rumoer

Er zitten alweer een paar 'eerste' lessen op. Ik had niet verwacht zó snel te wennen als juf op de basisschool. Het is superleuk en enorm leerzaam. Ik vind het heerlijk om nu eens meteen vanuit de praktijk te gaan werken in plaats van eerst 4 jaar lang in de boeken te zitten voordat je een stage mag gaan lopen.

Het lesgeven is iets waarin ik mijn expressie kwijt kan, heerlijk. Leuke klas, leuke mentor, leuke lessen. Allen die leuke klas is enorm druk. Groep 7, net-niet pubers die het vaak beter weten en graag door de lessen heen giechelen en dollen. Tja, hoe ga je daarmee om? Wat ik meteen al in mijn eerste les doorhad is: NIET net zo hard gaan praten als de kids om ze een beetje tot bedaren te brengen. Ik kwam tot de 'wonderlijke' conclusie dat dat de leerlingen alleen maar drukker maakt. Ik kwam al heel snel tot de ontdekking wat er wél werkte: niet verdergaan met de les totdat het muisstil zou zijn. Dat werkt!

Dacht ik. Dat 'werken' was telkens van een niet zo lange duur. Mijn les had een lager tempo dan ik wilde, omdat ik om de vijf minuten gedwongen werd om stilte te eisen. Iets anders proberen dan maar. 'Het teken': handopsteken als het écht stil moest zijn. Dat werkt!

Dacht ik. Voor even ja. Het was duidelijk dat ik dus écht streng moest gaan worden: stoppen met de les als ik meer dan drie keer zou moeten waarschuwen. Dát heb ik dus ook uiteindelijk gedaan. De kids waren hierdoor redelijk verbluft, en baalden dat de muziekles zo vroeg was afgelopen (we deden een kring-instrumenten-wedstrijd-spel..) Volgende keer weer lesgeven. Ik ben benieuwd of het middel heeft gewerkt...

2 opmerkingen:

Jeroen Schipper zei

Ja, een leuk klasje... Ik heb zelf Georgette laatst nog om tips gevraagd en die zei dat een hele positieve aanpak het beste werkt. Ik heb dus een les 'smileys' uitgedeeld (beloningssysteem van Georgette) en dat werkte perfect. Zo leer ik ook nog eens iets...

marijngrondman zei

Hey chrissie

Ja, muziek en rumoer is het thema van mijn muziekles zou ik bijna zeggen. vooral met spelletjes natuurlijk. Wat voor mij heel goed werkte was om een ritme op een instrument te tikken en dat moest de klas natikken en daarna was het stil. Dat had ik dan met ze afgesproken. Het voordeel daarvan is dat je niet de klas stillegt en de vaart erin houd. en het natikken is ook iets muzikaals.

Wie weet werkt dat ook voor groep 7