dinsdag 11 november 2008

De allereerste keren als muziekjuf

Ik verbaas me er zelf over hoe leuk ik dat lesgeven op de basisschool vind. Na alleen wat minimale 'leservaring' binnen mijn andere studie, dacht ik dat ik lesgeven op de middelbare school veel leuker zou gaan vinden dan lesgeven op de basisschool. Ik kan natuurlijk nog niet écht controleren of dat zo is, maar ik vond het lesgeven in groep 7 helemaal leuk!

Omdat dit natuurlijk mijn allereerste muziekles in de klas was, was ik een heeel klein beetje onrustig, maar over het algemeen was ik heel relaxed. Als eerste lied om aan te leren had ik gekozen voor een Frans lied: 'chapeau'. Ik had begrepen dat mijn groep redelijk druk én slim was. Ik dacht dus: dan kan een uitdaging geen kwaad!

En dus had ik mooi op mijn manier mijn lesformuliertje voorbereid. Ik kwam erachter dat je hier heerlijk flexibel mee om moet gaan. Heel fijn om met dit formulier een goede basis te hebben. Heel belangrijk. Maar de helft van de tijd moet je ervan afwijken. Gelukkig vind ik dat juist wel een uitdaging.

Natuurlijk maakte ik die eerste keren mijn fouten. Muzikaal én didactisch. Tja, als de juf zelf de Franse tekst niet altijd helemaal goed voorzingt, hoe weten de kids dan waar ze aan toe zijn?
En als je de ene groep kinderen uitleg over het gebruik van instrumentengebruik bij het lied gaat geven, dan kun je verwachten dat de rest van de kinderen heerlijk vrij op de klokkenspellen 'spelen'.

De gesprekken met mijn menotr hebben me al veel inzichten gegeven. Zo vertelde ze me dat ze me rust vond uitstralen en gestructureerd les vond geven. Huh? Dat zijn twee eigenschappen die ik mezelf absoluut niet toeken. Nieuwe kanten van mezelf ontdekt dus, mooi!
Verder moet ik nog wel een manier die altijd werkt vinden om de klas stil te krijgen, maar dat gaat vast lukken!

Na les twee kreeg ik de feedback dat ik nóg iets meer enthousiasme uit mag stralen. Weer een: Huh? Meestal krijg ik te horen dat ik altijd heel enthousiast ben. Ik denk dat de concentratie op het geven van een goede les stiekem veel aandacht eist, waardoor het uitstralen van enthousiasme vanzelf even op de tweede plaats belandt. Daar heb ik dan dus iets minder ruimte voor.

Ik vind het lesgeven en de leerlingen geweldig. Ik geniet er echt enorm van! Het zal dus wel loslopen met dat enthousiasme...

Geen opmerkingen: